Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek Medewerkers
Lieven Strobbe (muziek)
Anneleen Nauwelaerts (muziek)
Koen Becu (muziek)
Marjolein Elsink (dans)
Astrid Bossuyt (muziek)
Jo-An Lauwaert (dans)
Jutta Troch (muziek)
Sigrid Keunen (muziek)
Pak-Yan Lau (muziek)
Marieke Berendsen (muziek)
Hannelore Primusz (muziek)
Joeri Wens (muziek)
Edwin Vanvinckenroye (muziek)
Liesbeth Bodyn (muziek)
Elisabeth De Loore (muziek)

Partners
AMUZ

Kinderen worden als componisten geboren


Gedurende vijf dagen werken kinderen uit het 5e en 6e leerjaar in AMUZ rond componeren. Artistieke medewerkers van De Veerman organiseren verschillende workshops rond de muziek van het gast-ensemble in AMUZ.


Kinderen worden als componisten geboren zijn een projectweken waarin kinderen van de 3de graad lager onderwijs een week werken rond componeren. Zij vertrekken hierbij vanuit het ensemble dat op dat moment bij AMUZ te gast is. Het kan zowel gaan om hedendaagse stukken, als om oude muziek.

In het begin van de week worden de kinderen ondergedompeld in de muziek en het hedendaagse leven van de tijd. In verschillende workshops, begeleid door artistieke medewerkers van De Veerman, worden ze ingeleid in verschillende specifieke elementen van de muziek die tijdens de week in de spotlight staat.
Soms worden danssessies ingebouwd om de muziek op een lijfelijke manier te ervaren.
Er staat ook een ontmoeting met de muzikanten van het ensemble op het programma waarin ze honderduit vragen kunnen stellen.
Op vrijdagnamiddag wordt een toonmoment ineen geboxt, waarop alle schoolgenoten worden uitgenodigd en met open mond kunnen gewonderen wat de oudste klassen hebben gepresteerd.


Nieuws


24.01.2017
Kinderen worden als componisten geboren - een ontmoeting met pianiste Olga Pashchenko

In het project ‘Kinderen worden als componisten geboren’ werkten leerlingen van basisscholen Afrit Zuid en De Zonnebloem vorige week rond de pianosonates van Beethoven.
Ze luisterden naar de muziek, kwamen veel te weten over Beethoven en de tijd waarin hij leefde en componeerden zelf muziek.
Ze ontmoetten ook Olga Pashchenko, de pianiste die vrijdag 20/01 concerteerde met Waldstein, Apassionata en Les Adieux van Beethoven in AMUZ. Een gesprek.

De ontmoeting begint met een aantal vragen van de kinderen.

Kinderen: Wat vind je leuk aan Beethoven ?
Olga: Ik hou heel erg veel van zijn muziek.
Maar ook als mens is hij interessant. Ik hou ervan dat hij zo temperamentvol en opvliegend was. Zeker toen Beethoven op zijn 25ste al zijn gehoor begon te verliezen, had dat geen positief effect op zijn humeur.
Zelf ben ik een rustiger type, hoewel ik ook soms met dingen durf te gooien als ik kwaad ben.
Maar tegelijkertijd had Beethoven ook wel veel vrienden en liefdes. Ik vind het leuk dat hij voor vrienden en helden van die tijd (Napoleon, tsaar Alexander I) muziekstukken schreef.
Beethoven wordt vandaag opgehemeld, maar eigenlijk heeft hij door zijn emotionaliteit iets heel menselijks.
 
Kinderen: Welk instrument speel je?
Olga: Ik speel clavecimbel, forte piano, piano en orgel. Alle klavierinstrumenten dus eigenlijk.
 
Kinderen: Hoe oud was je toen je muziek begon te spelen?
Olga: 5 jaar
 
Kinderen: Zijn er nog muzikanten in je familie, zoals bij Beethoven?
Olga: Nee, mijn familieleden zijn allemaal wetenschappers.
Mijn moeder had ooit 100 roebel gewonnen bij de loterij en dat was precies de prijs van een piano. Ze kocht hem eigenlijk voor mijn zus, maar al gauw was duidelijk dat ik altijd op de piano zat te spelen.
 
Olga vertelt over de forte piano. Het was een nieuw instrument in de tijd van Beethoven. Het revolutionaire eraan was dat je er hard of zacht op kon spelen, afhankelijk van hoe hard je de toetsen aansloeg. Dat kon voordien (bij de clavecimbel) niet. Vandaar ook de naam: forte = hard / piano = zacht.
De forte piano heeft daarnaast 3 pedalen om de toon te dempen. Beethoven componeerde specifiek voor de nieuwe mogelijkheden van het instrument.
 
Olga speelt een stukje uit Waldstein. De kinderen herkennen de muziek, ze hebben er deze week rond gewerkt. Ze maakten zelfs tekst op een bepaald fragment en zingen mee terwijl Olga speelt.
“Hoe kan je toch al die noten onthouden?”, vragen de kinderen zich af.
“Door héél véél te oefenen en te studeren.”, zegt Olga
 
Er wordt een verzoeknummer aangevraagd: Für Elise.
Olga haalt haar tablet boven om de partituur te lezen.
Een partituur op tablet?! Wow, dat vinden de kinderen cool.
 
De kinderen laten aan Olga horen welke stukken zij deze week hebben gecomponeerd.
Olga is onder de indruk. Ze zegt: “het lijkt alsof jullie al jaren muziek maken.”
Ze heeft ook een tip voor het toonmoment voor ouders en schoolgenoten op vrijdag.
“Wees geconcentreerd en hou contact met elkaar terwijl je speelt. Maar heb tegelijk ook plezier, dat straalt uit naar het publiek.”


27.11.2016
Kinderen worden als componisten geboren - More Maiorum



In deze projectweek worden kinderen van de derde graad lager onderwijs ondergedompeld in de vroege barok blokfluitmuziek en maken ze hun eigen composities.

Toonmoment op vrijdag 02/12 om 14 uur in AMUZ.


24.02.2016
Kinderen worden als componisten geboren - Beethoven

Kinderen worden als componisten geboren - Beethoven

In de week van 15 februari maakte de 6de klas van Basisschool Leopold 3 composities geïnspireerd op de strijktrio’s van Beethoven.

In de week van 15 februari verkende de 6de klas van Basisschool Leopold 3 de strijktrio’s van Beethoven.
In een week vol workshops met muzikanten Astrid Bossuyt, Marieke Berendsen en Juan Carlos Bonifaz ervaarden ze wat het is om muziek te componeren als je ze niet hoort en hoe je muziek in je lichaam ervaart zonder ze te horen met je oren. Ze improviseerden op marimba en percussie volgens de dynamieken die Beethoven in zijn muziek gebruikte, zoals plotse wendingen en volumeverschillen. Op snaarinstrumenten en prepared piano maakten ze composities die vertrokken vanuit een thema.
 
Op het toonmoment aan het einde van de week konden de hele school en de ouders de creaties van de kinderen komen beluisteren in AMUZ.


12.10.2015
Kinderen worden als componisten geboren: Oost-West

Kinderen worden als componisten geboren: Oost-West

Geïnspireerd door het concertprogramma Turcaria van Les Esprits Animaux, gaat een 3de graadklas van basisschool De Linde van 12 tot 16 oktober aan de slag met de invloed van muziek uit het Midden-Oosten op barokmuziek uit het Westen.

Kinderen uit de derde graad lager onderwijs een week lang onderdompelen in muziek en ze eigen composities laten maken en uitvoeren: de opzet van de muzikale projectweken die AMUZ samen met De Veerman inricht, bewees al vele malen zijn verdienste.

Onder begeleiding van muzikanten Lieven Strobbe, Sterre De Raedt en Anneleen Nauwelaerts onderzoeken de kinderen gelijkenissen en verschillen tussen Oosterse en Westerse muziek uit begin 16de eeuw. Ze variëren rond re op de klarinet, gaan op zoek naar harmonieën op klavier en puzzelen met muziekstructuren op snaarinstrumenten.
Tijdens de week maken ze kennis met het ensemble Les Esprits Animaux en aan het einde van de week laten ze met trots hun composities horen aan al hun schoolgenoten.

U bent van harte welkom op het toonmoment van deze muzikale zoektocht:
Wanneer: vrijdag 16 oktober om 14 uur 
Waar: AMUZ, Kammenstraat 81, 2000 Antwerpen
Prijs: gratis
 


04.03.2015
Kinderen worden als componisten geboren - schilderijen van een tentoonstelling

Kinderen worden als componisten geboren - schilderijen van een tentoonstelling

Van 9 tot 13 maart slaan 5A en 5B van basisschool Prins Dries aan het componeren. In het project 'Kinderen worden als componisten geboren' laten ze zich inspireren door Moessorgki's 'Schilderijen van een tentoonstelling'.

Toonmoment op vrijdag 13/3 om 14u in AMUZ.
 

Moessorgski was tijdens een tentoonstelling van zijn goede vriend Victor Hartmann danig onder de indruk van diens schilderijen, dat hij bij een aantal werken muziek componeerde. Ook de wandelgang (promenade) van werk naar werk inspireerde hem tot een thema dat hij in vele variaties uitwerkte.

De leerlingen van 5A en 5B van Prins Boudewijn gaan van 9 tot 13 maart op dezelfde manier tewerk. Samen met muzikanten Lieven Strobbe en Jutta Troch laten ze zich door de beelden en de titels van de schilderijen inspireren om muziek te componeren. Tijdens de sessies met Lieven concentreren ze zich op melodische en tonale melodiën op klavierinstrumenten (Moessorgski schreef de stukken oorspronkelijk voor piano).  Met Jutta proberen ze de sfeer en de kleur te vertalen in soundscapes. Met beeldend kunstenaar Sofie Albrecht vertrekken kinderen dan weer uit de muziek en de titels om zelf nieuw beeldend werk te maken.

Aanleiding voor de projectweek is het concert van Claire Chevalier op 13 maart in AMUZ.
Tijdens de projectweek staat ook een ontmoeting tussen Claire en de kinderen op het programma, waarin ze hun ideeën over de muziek uitwisselen.


03.11.2014
Kinderen worden als componisten geboren - wervelde wals

Kinderen worden als componisten geboren - wervelde wals

Een graadklas van het Lycée Francais International Antwerpen duikt in de week van 28 november in de wals.
Samen met muzikanten Jutta Troch en Sterre De Raedt en choreograaf Paulo Guerreiro onderzoeken ze de hypnotiserende maat van 3, flitsen ze terug in de tijd naar de Weense danspaleizen waar de bourgeoisie de nacht doorwalste, zoeken ze met hun lichaam driehoeken in de ruimte en laten ze zich hypnotiseren door de wervelende en wiegende beweging van de wals.
 

Toonmoment van het project op vrijdag 28 november om 14 uur in AMUZ, Kammenstraat 81, 2000 Antwerpen


12.03.2014
Kinderen worden als componisten geboren - Russische liederen

Kinderen worden als componisten geboren - Russische liederen

Wie de leerlingen van de 5de klas van basisschool Perspectief zoekt deze week, moet in AMUZ zijn. Ze onderzoeken er de invloed van volksliedjes en volksdansen op de Russische liederen  gecomponeerd door Tsjaikovski, Glinka en Moesorgski. Ze maken kennis met de tijd waarin de liederen gecomponeerd werden: het Rusland tijdens de romantiek waarin passies, verlangens, tederheid en kwetsbaarheid hoog oplaaiden en de tsaren de plak zwaaiden.

Ze slaan ook zelf aan het componeren. Samen met muzikanten Lieven Strobbe, Astrid Bossuyt en Sterre De Raedt maken ze liederen in typisch Russische toonaarden, onderzoeken ze hoe zanglijn en instrument met elkaar in dialoog kunnen gaan en zetten de intonatie van de Russische taal om in melodiën.
 
Benieuwd waar dat allemaal toe leidt?
Welkom op het toonmoment van deze projectweek op vrijdag 14 maart om 14 uur in AMUZ, Kammenstraat 81, Antwerpen
 


01.10.2013
Projectweek religieuze Indiase en Marokkaanse muziek i.s.m. ensemble Gilles Binchois

Projectweek religieuze Indiase en Marokkaanse muziek i.s.m. ensemble Gilles Binchois

De 5de klas van basisschool Via Louiza ging van 21 tot 25 oktober 2013 op ontdekking in het muzikale erfgoed uit de westerse muziekgeschiedenis en muziek uit Marokko en Indië. Gezongen tradities en instrumenten uit beide streken zorgen voor een boeiende dialoog van herkenning en verrassing en illustreren hoe universeel de taal van muziek altijd al is geweest.
Met muzikanten Jutta Troch, Edwin Van Vinckenroye en Joeri Wens onderzochten ze meerstemmigheid in verschillende culturen, hoe tekst en muziek op elkaar inspelen en hoe de muziek bijdraagt tot een verheven gevoel.


01.07.2013
Eerdere projectweken

Eerdere projectweken

februari 2013 : Arvo Pärt i.s.m. HERMESensemble
oktober 2012 : Guillaume Machaud i.s.m. Psallentes
februari 2012 : Brahms en Schumann i.s.m Claire Chevalier
november 2011 : Mozart (als Louise) i.s.m. Elise Simoens en Annelies Van Gamberen
april 2011 : Bononcini en Maria Magdalena i.s.m Les Muffatti
maart 2011 : hedendaagse muziek 2 i.s.m HERMESensemble
januari 2011 : Tweede Weense school i.s.m. Goeyvaerts Trio
oktober 2010 : Chopin i.s.m Claire Chevalier
maart 2010 : Corelli i.s.m. Les Muffatti  –– BEKIJK DE REPORTAGE
februari 2010 : Sonates en partitas van Bach i.s.m. Kris Verhelst en Sophie Gent  –– BEKIJK DE REPORTAGE
december 2009 : hedendaagse religieuze muziek i.s.m. HERMESensemble
oktober 2009 : muziek van de Vlaamse Begijnen  i.s.m. Psallentes Femina  –– BEKIJK DE REPORTAGE
maart 2009 : Vivaldi i.s.m. More Majorum  –– BEKIJK DE REPORTAGE
november 2008 : hedendaags vioolconcerto i.s.m Bram Van Camp en HERMESensemble
februari 2008 : polyfone blokfluitmuziek i.s.m. Mezzaluna  –– BEKIJK DE REPORTAGE
november 2007 : hedendaagse muziek 1 i.s.m HERMESensemble  –– BEKIJK DE REPORTAGE



Resultaten

 

vimeo

 

vimeo



Bekijk ook

Breinvriendelijk musiceren
Lieve Strobbe en Hans Van Regenmortel

Breinvriendelijk musiceren

Na jaren ‘teaching research’ met kinderen en volwassenen concluderen Lieven Strobbe en Hans Van Regenmortel dat de gangbare muziekagogiek niet compatibel is met de manier waarop het menselijk brein muziek verwerkt.
In dit boek zetten zij ‘leren...

The times they are a-changin'

The times they are a-changin'

Een uitdaging voor jongeren (12 - 20 jaar) om een muziekstuk te componeren dat door het HERMESensemble wordt uitgevoerd in een concertzaal. Inclusief een professionele liveopname van de uitvoering.

Help, er zitten kids in de concertzaal!

Help, er zitten kids in de concertzaal!

Actieve workshops voor kinderen (6 - 12 jaar) waarbij ze in AMUZ op verkenning gaan naar muziekinstrumenten, bezettingen, componisten ... met als kers op de taart het bijwonen van een repetitie van de artists-in-residence, een stukje concert of een ontmoeting met een van de muzikanten.