Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek Medewerkers
Barbara Bellinkx ()
Larissa Segers (beeld)
An-Sofie Gysemans ()
Marieke Berendsen (muziek)
Nyira Hens (drama)
Roel Aerts (muziek)
Hester Bolle (muziek)
Inge Van den Kroonenberg (klank)
Lore Suls (media)

Partners
AMUZ

Thomas


Kinderen uit het eerste en tweede leerjaar ontdekken in multidisciplinaire workshops de muziek, architectuur, geschiedenis en beeldende kunst van AMUZ. Als leidraad gebruiken ze een verhaal over engelenbeeldje Thomas, geschreven door Joke van Leeuwen.


Met de interactieve rondleidingen willen De Veerman en AMUZ ook kinderen van de eerste graad basisonderwijs klassieke muziek laten ontdekken. Samen met auteur Joke van Leeuwen werd een verhaal ontwikkeld dat als rode draad dient om kinderen van 6 en 7 jaar op een actieve manier te laten kennis maken met de muziek, architectuur, geschiedenis en beeldende kunst van AMUZ.

De gebouwen van concertorganisatie AMUZ hebben een lange geschiedenis met vele verhalen. Ooit was de concertzaal een kloosterkerk waar monniken  in stilte ronddwaalden. Onder de marmeren stenen liggen misschien nog wel geheimen van de kloosterbroeders van lang geleden? Daarna werd het een  parochiekerk waar kinderen hun eerste communie ontvingen en mama en papa trouwden. Nu is het gebouw een concertzaal waar publiek samenstroomt om naar oude en klassieke muziek te luisteren.
In de multidisciplinaire workshop zijn kinderen zelf de dirigent, verkennen ze de ruimte met hun lichaam, ontdekken ze verschillende instrumenten…


Inspiratie

Het verhaal 'Thomas' door Joke van Leeuwen

Bijna 400 jaar geleden woonde in één van de huizen naast de kerk een jongen die Thomas heette ...
 


 

 



Bekijk ook

Inspecteur Viola

Inspecteur Viola

Een kunsteducatief zoekspel voor de tweede graad van het lager onderwijs waarbij de kinderen in AMUZ in de geschiedenis op zoek gaan naar de muziek en de sociale functie van de muzikant in zijn tijd.

De grote ontmoeting

De grote ontmoeting

Op vraag van en samen met deFilharmonie ontwikkelde De Veerman een traject om lagere schoolkinderen kennis te laten maken met symfonische muziek. Een eerste verkenning gebeurt op school via dans en muziek om daarna het grotere werk te ervaren bij deFilharmonie en de muzikanten te ontmoeten.

Kinderen worden als componisten geboren

Kinderen worden als componisten geboren

Gedurende vijf dagen werken kinderen uit het 5e en 6e leerjaar in AMUZ rond componeren. Artistieke medewerkers van De Veerman organiseren verschillende workshops rond de muziek van het gast-ensemble in AMUZ.