Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek Medewerkers
Barbara Bellinkx (drama, muziek, beeld)
Tine Joris (muziek)
Marieke Berendsen (muziek)
Joanna Rossi (theater, muziek, kostuum)
Katelijne Verheyen ()

Partners
AMUZ

Op stap met Thomas


Kinderen uit het eerste en tweede leerjaar ontdekken in dit multidisciplinaire parcours de muziek, architectuur, geschiedenis en beeldende kunst van het Augustinus Muziekcentrum (AMUZ). Als leidraad gebruiken ze een verhaal over engelenbeeldje Thomas, geschreven door Joke van Leeuwen.


Met de interactieve rondleidingen willen De Veerman en AMUZ ook kinderen van de eerste graad basisonderwijs klassieke muziek laten ontdekken. Samen met auteur Joke van Leeuwen werd een verhaal ontwikkeld dat als rode draad dient om kinderen van 6 en 7 jaar op een actieve manier te laten kennis maken met de muziek, architectuur, geschiedenis en beeldende kunst van AMUZ.

De gebouwen van concertorganisatie AMUZ hebben een lange geschiedenis met vele verhalen. Ooit was de concertzaal een kloosterkerk waar monniken  in stilte ronddwaalden. Onder de marmeren stenen liggen misschien nog wel geheimen van de kloosterbroeders van lang geleden? Daarna werd het een  parochiekerk waar kinderen hun eerste communie ontvingen en mama en papa trouwden. Nu is het gebouw een concertzaal waar publiek samenstroomt om naar oude en klassieke muziek te luisteren.
In dit multidisciplinaire parcours nemen we kinderen mee doorheen het gebouw. Ze verkennen de ruimte met hun lichaam, maken zelf muziek, .... .

 

PRAKTISCH

Duur: een halve schooldag
Hoe: Per rondleiding kan één klas (ca. 25 leerlingen) deelnemen. Een docent van De Veerman leidt het spel
Prijs: € 5 per leerling (met een minimumtotaal van € 75 per rondleiding). 
Info:  +32 (0)3 292 36 83 | educatie@amuz.be

Beschikbare data & inschrijvingen via het online inschrijvingsformulier.


Inspiratie

Het verhaal 'Thomas' door Joke van Leeuwen

Bijna 400 jaar geleden woonde in één van de huizen naast de kerk een jongen die Thomas heette ...
 


 

 



Bekijk ook

Inspecteur Viola

Inspecteur Viola

Een kunsteducatief zoekspel in de concertzaal van AMUZ voor de tweede graad van het lager onderwijs. Kinderen ontdekken verschillende componisten (en hun entourage) uit het verre en nabije verleden. Ze komen hierdoor meer te weten over muziek en het leven van muzikanten doorheen de tijd.

De Grote Ontmoeting

De Grote Ontmoeting

Op vraag van en samen met Antwerp Symphony Orchestra ontwikkelde De Veerman dit traject om lagere schoolkinderen kennis te laten maken met symfonische muziek. Een eerste verkenning gebeurt op school via dans en muziek, om daarna het muziekstuk echt te ervaren in de concertzaal.  

 

Kinderen worden als componisten geboren

Kinderen worden als componisten geboren

Een muzikale projectweek voor de 3de graad basisonderwijs waarbij een klas een bepaald muziekgenre of muzikaal thema ontdekt. Onder begeleiding van verschillende muzikanten verkennen ze enkele bouwstenen en komen ze tot eigen composities.