Credits


Coördinatie
Tijl Bossuyt

BELvue Museum - educatief pakket


Op vraag van het BELvue Museum ontwikkelde De Veerman een educatief pakket waardoor klassen het museum autonoom kunnen bezoeken. Per zaal zijn er doe-, denk- en weetopdrachten waarmee de kinderen in kleine groepjes de Belgische geschiedenis kunnen ontdekken.


Het BELvue Museum onthult de Belgische geschiedenis vanaf 1830 tot heden. De educatieve dienst van het museum grijpt de tentoonstelling aan om jonge bezoekers een scherpe kijk bij te brengen door het verleden kritisch te verkennen om het heden beter te begrijpen en het als volwaardig burger te beleven.
De Veerman ontwikkelde op vraag van het museum een educatief pakket waardoor klassen de tentoonstelling autonoom kunnen bezoeken. Per zaal werden doe-, denk- en weetopdrachten ontwikkeld. In kleine groepjes ontrafelen de kinderen zo elk een deel van de Belgische geschiedenis en vertellen daarna aan mekaar wat ze ontdekten.

bv. Zaal 8: van Koningskwestie tot Golden Sixties
- DOE-OPDRACHT

Kies een van de foto’s in deze zaal. Deze foto is de start van een stripverhaal. Kies op de foto een personage. Geef een naam, een leeftijd, een beroep aan je personage.
Vertel in 5 tekeningen wat je personage toen heeft meegemaakt.
- DENK-OPDRACHT
In de jaren 60 en 70 hadden de mensen opeens meer comfort. Noem minstens 5 dingen die wij nu normaal vinden, maar toen supernieuw waren.
- WEET-OPDRACHT
In 1958 werd de wereldtentoonstelling in Brussel georganiseerd. Welk bekende bezienswaardigheid werd toen gebouwd?

Link: Meer info over het pakket op de website van BELvue

 

 



Bekijk ook

Voorstudie educatief aanbod Kasteel van Horst

Voorstudie educatief aanbod Kasteel van Horst

Het Kasteel van Horst vernieuwt zijn educatief aanbod voor scholen en families.
Om uit te zoeken wat de verschillende types bezoekers boeiend vinden tijdens hun kasteelbezoek, riepen ze de hulp van De Veerman in. Ook het nagaan van wat het personeel (gidsen, balie, onderhoud, vrijwilligers) fascineert aan het kasteel, wat hun kwaliteiten zijn en hoe zij het vernieuwd kasteelbezoek zien, wordt meegenomen in het voortraject.

Inspecteur Viola

Inspecteur Viola

Een kunsteducatief zoekspel voor de tweede graad van het lager onderwijs waarbij de kinderen in AMUZ in de geschiedenis op zoek gaan naar de muziek en de sociale functie van de muzikant in zijn tijd.

Kleuters en musea

Kleuters en musea

In dit opleidingstraject voor educatieve diensten van musea coachte De Veerman het MoMu, Zilvermuseum, MAS, Museum Mayer van den Bergh, Diamantmuseum en Red Stad Line Museum in de ontwikkeling van activiteiten voor kleuters. Doordat museummedewerkers vooral gecoacht werden in het ontwikkelen van een aanbod voor hun specifieke collectie verschilt het resultaat sterk in elk museum.