Credits


Coördinatie
Tijl Bossuyt

Artistiek Medewerkers
Eddy Duquenne ()
Andreas Hetfeld (beeld)
Suus Baltussen (beeld)
Luk Van Soom (beeld)
Patrick Van Caeckenbergh (beeld)
Bert Van Ransbeeck (beeld)
Camiel Van Breedam (beeld)
Tom Jespers (beeld)

Partners
Middelheimmuseum
Ontmoetingscentrum Nova

Bij-buurten


Samen met het Middelheimmuseum werkte De Veerman gedurende drie jaar aan de dialoog met de aanpalende volksbuurt het Kiel. Dit mondde uit in drie deelprojecten: SPIA in het Middelheim (jongeren uit het technisch en beroepsonderwijs maakten een eigen kunstwerk), Buurtwandelingen op het Kiel (aandacht voor kunst in de buurt) en Nesten op het Kiel (een kunstwerk, gemaakt en gesmaakt door de omwonenden).


Nesten

Van 15 maart tot 27 april 2008 bouwden Andreas Hetfeld en Suus Baltussen (in samenwerking met honderden bewoners) een reusachtig nest op het grasveld van de Potenblokken (Sociale woningbouw van Renaat Braems) op het Kiel. Het idee was om samen met alle culturen die op het Kiel leven één groot bouwwerk te maken en om te werken rond het thema ‘nesten’ als symbool voor onze multiculturele samenleving.
Alle Kielenaars werden uitgenodigd om mee te bouwen. Verenigingen, buurtgroepen, klassen, families of een groepje vrienden konden allen meehelpen bij de creatie van dit kunstwerk.
Het nest werd gemaakt van vers gesnoeide wilgentakken die in de grond werden geplant. De takken schieten, het nest leeft en groeit. Het project wilde via dit kunstzinnig project mensen laten nadenken over wonen, bouwen en samenleven.

 

SPIA in het Middelheim

Wat het Stedelijk Polytechnisch Instituut Antwerpen en het Middelheimmuseum gemeen hebben, is de techniek. Elk beeldhouwwerk is een technisch hoogstandje, elk werkstuk van de leerling is dit eveneens. Wat beide instituten verschillend maakt, is hun kijk op deze techniek. Beiden spreken een andere taal, maar hebben één ding gemeen: het vakmanschap.
Welke boeiende ervaring zou het niet opleveren indien we beiden met elkaar zouden confronteren?
In SPIA staat de functionele realisatie centraal: een auto moet kunnen rijden en een bad mag niet lekken. In de beeldende kunst staat het verhaal, de betekenis centraal en de vrijheid om grenzen te verleggen.

 

Buurtwandelingen op het Kiel

Om mensen bewust te maken van het rijke erfgoedverleden van de wijk en de duidelijke link met het museum werden 2 wandelingen ontwikkeld waaraan activiteiten gekoppeld waren. De wandelingen konden zowel door basisscholen als door families gedaan worden. Zowel de beelden in de wijk als de architectuur van Renaat Braem zijn enkele voorbeelden van de duidelijk link tussen de wijk en het museum.


Resultaten

reportage Nesten op het Kiel

vimeo

 



Bekijk ook

Kunst-vak-werk
Annemie Morbee

Kunst-vak-werk

Wat de kunstenaars in het Middelheimmuseum en de studenten van een vaktechnische school in Antwerpen met elkaar gemeen hebben, is techniek. Technische onderlegdheid in materiaalkennis en hoe er mee om te gaan.
Wat hen verschillend maakt, is hun specifieke...

Cre-Action

Cre-Action

Dit Gruntvig Learning Partnership is een internationaal project (België, Duitsland, Italië) dat onderzoekt hoe inwoners op een duurzame manier kunnen betrokken worden bij het muzikale leven. Tijdens internationale ontmoetingen werden goede praktijkvoorbeelden en beleidsvoering bestudeerd.

Creëer je Wijk

Creëer je Wijk

De Veerman denkt al enkele jaren mee  met de dienst kunsten van de stad Gent over hoe je kunst kan gebruiken bij wijkopbouw, sociale cohesie, activering …