Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek Medewerkers
An Vandevelde (drama)
Jutta Troch (muziek)

Partners
KMSKA

Re-Mastered


Samen met het KMSKA zette De Veerman een drieluik op met als doel musea en jongeren met elkaar in contact te brengen rond visuele geletterdheid en participatie van jongeren in musea. Het drieluik omvatte een projectweek met jongeren, een jongerenforum en een tweetalige denkdag voor alle Belgische musea.


Projectweek

In een eerste fase van Re-Mastered, in april 2010, werkten 15 jongeren van het Koninklijk Lyceum Antwerpen een week lang rond de tentoonstelling Closing Time/Jan Vanriet in het KMSKA. In muziek- en dramaworkshops maakten ze een eigen interpretatie van de grote verhalen in de oude en hedendaagse kunst.
Dit project was een zintuiglijke zoektocht naar oude en moderne meesters, naar verwantschappen, naar grote en kleine verhalen, naar universele thema’s door de eeuwen heen, naar de vertelkracht van de beeldende kunst en naar wat jongeren vandaag de dag raakt.
In de tentoonstelling Closing Time confronteert kunstenaar Jan Vanriet zijn eigen werk met werken van oude en moderne meesters uit de museumcollectie die inhoudelijk of stilistisch verwant zijn.
 

Jongerenforum Musée Fermé

In het kader van Closing Weeks sloot een 400-tal jongeren op vrijdagavond 1 oktober het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen op geheel eigen wijze. Dat gebeurde met de jonge kunstenaars van AmuseeVous en Jongbloed!, een stevige streep muziek van de band Sailors Beware, en een swingend feestje. Maar op initiatief van kunsteducatieve organisatie De Veerman ook met een jongerenforum, waar jongeren hun ei kwijt konden over hun visie op de toekomst van kunstmusea. In 5 groepen debatteerden zij over collectie, architectuur, museumbezoek, drempels en communicatie. Warre Borgmans leidde het debat in en formuleerde aan het einde samen met de jongeren een aantal aanbevelingen voor kunstmusea van de 21ste eeuw.

Het jongerenforum werd georganiseerd in samenwerking met KSMKA, AmuseeVous en de Vlaamse Jeugdraad.

 

Internationale denkdag 'Jongeren/les ados & les musées/musea'

Op 18 november 2010 organiseerden De Veerman, Musées et Société en Wallonie en Brussels Museums een denkdag rond het thema 'jongeren en musea'. Is er een rol weggelegd voor musea in de cuturele agenda van jongeren? Is het aanbod van mijn museum écht gericht op dit publiek? Waarom en hoe pak je dat aan? En in welke vorm moet dat dan (voor scholen, in de vrije tijd, als project of als vast aanbod ...)?

Op deze denkdag presenteerden we enkele inspirerende praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland.R32; De good practices werden toegelicht aan de hand van resultaten, positieve gevolgen en de moeilijkheden van werken met jongeren in musea. R32;Met deze denkdag wilden we Belgische musea die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn de mogelijkheid bieden om elkaar te ontmoeten. We kozen dan ook voor een internationaal tweetalig gebeuren (NL/FR).

 


Resultaten

reportage Re-Mastered

vimeo

Conclusies Musée Fermé

Conclusies Musée Fermé

De uitkomst van een jongerenforum waar jongeren hun ei kwijt konden over hun visie op de toekomst van kunstmusea



Bekijk ook

Rubens in beweging

Rubens in beweging

Leerlingen van het derde middelbaar doken een week lang onder in de Rubenszaal van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Via dans- en kostuumworkshops gaven ze een eigen, hedendaagse interpretatie aan de werken van Rubens.

Rituals Now

Rituals Now

Rituals Now is een hedendaagse dansvoorstelling gemaakt door 17 jongeren.
Ze vertrokken vanuit improvisaties op de muziek van Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky en vanuit wat 'rituelen' en 'offers' voor hen vandaag betekenen.
Het resultaat is een adembenemende voorstelling waarin de intensiteit van de scène spat.

Blood on the floor

Blood on the floor

In april 2012 exploreerden jongeren met en zonder autismespectrumstoornissen een week lang samen het muziekstuk Blood on the Floor van Mark-Anthony Turnage. In workshops muziek, dans, drama en beeld onderzochten zij de thema’s vervreemding en stedelijkheid en brachten hiervan een toonmoment in De Roma.