Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek Medewerkers
Barbara Bellinkx (drama, muziek, beeld)
Katelijne Verheyen ()
Marieke Berendsen (muziek)
Tine Joris (muziek)
Joanna Rossi (theater, muziek, kostuum)
Marie Van Praag (beeld)

Partners
AMUZ

Inspecteur Viola


Een kunsteducatief zoekspel in de concertzaal van AMUZ voor de tweede graad van het lager onderwijs. Kinderen ontdekken verschillende componisten (en hun entourage) uit het verre en nabije verleden. Ze komen hierdoor meer te weten over muziek en het leven van muzikanten doorheen de tijd.


Wie in de 3de of 4de klas zit mag in de handjes beginnen wrijven, want De Veerman en AMUZ ontwikkelden samen Inspecteur Viola, een kunsteducatief zoekspel voor de 2de graad van het lager onderwijs. 

Daarin gaan kinderen op reis door de tijd waarbij muziek én de muzikant centraal staan. Zowel memorabele feiten als kleine weetjes van componisten (en hun entourage) uit het verre en het nabije verleden komen aan bod. 

In het zoekspel Inspecteur Viola gaan de kinderen zelf op onderzoek uit om feiten te verzamelen. Iedere deelnemer krijgt een onvolledige identiteitskaart. Zo kan iemand Johann Sebastian Bach of Wolfgang Amadeus Mozart zijn, terwijl een ander dan weer Franz Liszt, Igor Stravinsky of iemand uit hun entourage is. Tijdens het spel komen de kinderen via verhalen, prenten en muzische activiteiten meer over hun personage te weten. Einddoel is de tijdsreis nadien te reconstrueren en hun karakters op de juiste plek op de tijdslijn te plaatsen.

Door de steeds veranderende plaats die deze musici in de maatschappij innamen, ontdekken de leerlingen de evolutie van het beroep muzikant. Hierdoor krijgen ze een inzicht in de sociale functie van muziek. Waar en wanneer werd er muziek gemaakt? Wie betaalde de muzikanten? Wie luisterde er naar muziek en waar deden ze dat? Welke rol had /heeft muziek in het dagelijkse leven?

Het spelmateriaal van Inspecteur Viola werd op vormgegeven door Marie Van Praag. 

PRAKTISCH 

Duur: een halve schooldag
Hoe: Per rondleiding kan één klas (ca. 25 leerlingen) deelnemen. 
Prijs: € 5 per leerling (met een minimumtotaal van € 75 per rondleiding). 
Info : +32 (0)3 292 36 83 | educatie@amuz.be

Beschikbare data  & inschrijvingen via het online inschrijvingsformulier.

 


 

 



Bekijk ook

Op stap met Thomas

Op stap met Thomas

Kinderen uit het eerste en tweede leerjaar ontdekken in dit multidisciplinaire parcours de muziek, architectuur, geschiedenis en beeldende kunst van het Augustinus Muziekcentrum (AMUZ). Als leidraad gebruiken ze een verhaal over engelenbeeldje Thomas, geschreven door Joke van Leeuwen.

Kinderen worden als componisten geboren

Kinderen worden als componisten geboren

Een muzikale projectweek voor de 3de graad basisonderwijs waarbij een klas een bepaald muziekgenre of muzikaal thema ontdekt. Onder begeleiding van verschillende muzikanten verkennen ze enkele bouwstenen en komen ze tot eigen composities.

Kleuters en musea

Kleuters en musea

In dit opleidingstraject voor educatieve diensten van musea coachte De Veerman het MoMu, Zilvermuseum, MAS, Museum Mayer van den Bergh, Diamantmuseum en Red Stad Line Museum in de ontwikkeling van activiteiten voor kleuters. Doordat museummedewerkers vooral gecoacht werden in het ontwikkelen van een aanbod voor hun specifieke collectie verschilt het resultaat sterk in elk museum.