Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek Medewerkers
Barbara Bellinkx ()
Inge Van den Kroonenberg (klank)
Marieke Berendsen (muziek)
Hester Bolle (muziek)
Roel Aerts (muziek)
Tine Joris (muziek)
An-Sofie Gysemans ()
Anneleen Nauwelaerts (muziek)

Partners
AMUZ

Inspecteur Viola


Een kunsteducatief zoekspel voor de tweede graad van het lager onderwijs waarbij de kinderen in AMUZ in de geschiedenis op zoek gaan naar de muziek en de sociale functie van de muzikant in zijn tijd.


Wie in de 3de of 4de klas zit mag in de handjes beginnen wrijven, want De Veerman en AMUZ ontwikkelden samen Inspecteur Viola, een kunsteducatief zoekspel voor de 2de graad van het lager onderwijs.

Daarin gaan kinderen op reis door de tijd waarbij muziek én de muzikant centraal staan. Zowel memorabele feiten als kleine weetjes van componisten of muzikanten uit het verre en het nabije verleden komen aan bod.

In het zoekspel Inspecteur Viola gaan de kinderen zelf op onderzoek uit om feiten te verzamelen. Iedere deelnemer krijgt een onvolledige identiteitskaart. Zo kan iemand Johann Sebastian Bach of Wolfgang Amadeus Mozart zijn, terwijl een ander dan weer Franz Liszt, Igor Stravinsky of iemand uit hun entourage is. Tijdens het spel komen de kinderen via verhalen, prenten en muzische activiteiten meer over hun personage te weten. Einddoel is de tijdsreis nadien te reconstrueren en hun karakters op de juiste plek op de tijdslijn te plaatsen.

Door de steeds veranderende plaats die deze musici in de maatschappij innamen, ontdekken de leerlingen de evolutie van het beroep muzikant. Hierdoor krijgen ze een inzicht in de sociale functie van muziek. Waar en wanneer werd er muziek gemaakt? Wie betaalde de muzikanten? Wie luisterde er naar muziek en waar deden ze dat? Welke rol had /heeft muziek in het dagelijkse leven?


 

 



Bekijk ook

Thomas

Thomas

Kinderen uit het eerste en tweede leerjaar ontdekken in multidisciplinaire workshops de muziek, architectuur, geschiedenis en beeldende kunst van AMUZ. Als leidraad gebruiken ze een verhaal over engelenbeeldje Thomas, geschreven door Joke van Leeuwen.

Kinderen worden als componisten geboren

Kinderen worden als componisten geboren

Gedurende vijf dagen werken kinderen uit het 5e en 6e leerjaar in AMUZ rond componeren. Artistieke medewerkers van De Veerman organiseren verschillende workshops rond de muziek van het gast-ensemble in AMUZ.

Kleuters en musea

Kleuters en musea

In dit opleidingstraject voor educatieve diensten van musea coachte De Veerman het MoMu, Zilvermuseum, MAS, Museum Mayer van den Bergh, Diamantmuseum en Red Stad Line Museum in de ontwikkeling van activiteiten voor kleuters. Doordat museummedewerkers vooral gecoacht werden in het ontwikkelen van een aanbod voor hun specifieke collectie verschilt het resultaat sterk in elk museum.