Credits


Coördinatie
Karel Moons
Tijl Bossuyt

Partners
AP Hogeschool
HBO5 Antwerpen

Empowering The Future


Empowering The FUture is een Europees ‘Leonardo, transfer of innovation’-project met partners uit Amsterdam (Hogeschool Amsterdam en ClickF1), Berlijn (Universiteit Potsdam en Schlessiche23), Ostrava (Universiteit Ostrava), Barcelona (Universiteit Barcelona) en Antwerpen (AP, HBO5 Antwerpen en De Veerman). Eindresultaat van het project is een training voor jeugdwerkers om jongeren te empoweren aan de hand van kunsten en media.


Empowering the Future liep van 2010 tot 2013 en koppelt per stad een praktijkorganisatie en een hogeschool of universiteit. De praktijkorganisaties zetten een best practise (powerlab) op met jongeren in de kunsten of media.
De  hogeschool of universiteit onderzoekt aan de hand van de Action Research-methodiek welke sterktes en competenties bij begeleiders en deelnemers aan de Powerlabs spelen om van een best practice te kunnen spreken.

Op regelmatige internationale uitwisselingen werden de bevindingen van praktijkwerkers en onderzoerkers naast elkaar gelegd. Van daaruit werd een training gebouwd voor jeugdwerkers om jongeren te empoweren aan de hand van kunsten en media.

 

Link: Website E-TFU

Nieuws


04.02.2014
Breaking Borders Building Bridges

Breaking Borders Building Bridges

Het europese Leonardo Da Vinci-project Empowering The Future loopt op zijn einde. De Veerman ontwikkelde samen met partners uit Antwerpen, Berlijn, Barcelona en Amsterdam een leerplatform rond empowerment van jongeren door kunst en media.

Meer weten? Kom op 11/2 naar De Studio in Antwerpen! Schrijf je hier in.


Link: Website E-TFU


Resultaten

reportage Young Tenants - powerlab Berlijn

vimeo

 



Bekijk ook

ARTLAB

ARTLAB

ARTLAB is een project waarin jongeren tussen 16 en 30 (in groep of individueel) gecoact worden om een artistiek project te verwezenlijken.
Om hen daarin te helpen worden hen 3 dingen aangereikt :
het geloof dat jongeren zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen en zelforganiserend kunnen zijn
een creativiteitsschijf en een stappenplan voor artistieke projecten
facilitering in de vorm van accomodatie en mensen/netwerk

Kunsteducatieve vormingsprocessen
Lieselot Anckaert

Kunsteducatieve vormingsprocessen

Doorheen de geschiedenis heeft de visie op kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig,...

Bij-buurten

Bij-buurten

Samen met het Middelheimmuseum werkte De Veerman gedurende drie jaar aan de dialoog met de aanpalende volksbuurt het Kiel. Dit mondde uit in drie deelprojecten: SPIA in het Middelheim (jongeren uit het technisch en beroepsonderwijs maakten een eigen kunstwerk), Buurtwandelingen op het Kiel (aandacht voor kunst in de buurt) en Nesten op het Kiel (een kunstwerk, gemaakt en gesmaakt door de omwonenden).