Oproep deelnemende scholen e.co.lect 

Gepubliceerd op 14 juni 2022

Tweedaagse workshop e.co.lect voor middelbare scholen met verdiepende debatten over de klimaatverandering en artistiek vormgeven aan een nieuw lexicon

Werkt u met leerlingen uit de derde graad middelbaar in het Brusselse en zijn ze geëngageerd voor een duurzame wereld?

Wil u samen met hen eens grondig doorbomen over de klimaatcrisis, het werken aan een groter bewustzijn en uitnodigen tot actie?

Dan is de exclusieve workshop ‘Change the Wor(l)d’ wellicht iets voor jullie!

Samen met kunstenaars en onder begeleiding van De Veerman werken we twee dagen (incl. één overnachting) in het Vormingscentrum Destelheide rond klimaatverandering en ecologische crisis. 

Verdiepende gesprekken, uitwisseling van standpunten en wetenswaardigheden worden afgewisseld met artistieke actie: het bouwen aan een nieuw lexicon, een woordenboek met nieuwe woorden die uiting geven aan emoties en frustraties, maar die ook problemen bespreekbaar maken. Nadien worden de leerlingen uitgedaagd om hun nieuwe woorden te vertalen in artistieke creaties.

En daar blijft het niet bij: de nieuwe woorden worden gepubliceerd in een e.co.lect woordenboek dat samen geschreven wordt met de klimaatdichters én de artistieke creaties vormen samen een reizende en interactieve tentoonstelling.

Meer weten? Mail naar Rone Fillet en kijkt ondertussen naar dit filmpje.


Gerelateerd

My Inner Landscape

My Inner Landscape

De Veerman bundelt haar educatieve methodes en aanpak met deze van MAC’s en Mu.ZEE om een groter jongerenpubliek te bereiken door een participatief jongerentraject te ontwikkelen.

Berio voor lagereschoolkinderen

Berio voor lagereschoolkinderen

Met 360° Berio zet Muziekcentrum De Bijloke de spots op de Italiaanse veelzijdige componist Luciano Berio.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken