Credits


Coördinatie
Tijl Bossuyt

Artistiek medewerkers
Wederik De Backer (audio)
Joachim Gys (muziek, zang)
Johan Pycke (drama)
Beatrijs Lauwaert (beeld)
Tine De Ruysser (design)
Frederik De Clercq (muziek, zang, audio)
Anita Evenepoel (kostuumontwerp)
Els Baeten (zeefdruk)
Bernard Dewulf (literatuur, schrijven)
Martine De Kok (muziek, zang)
Jasper Van Grunsven (zeefdruk)
Dirk Pauwels (drama)
Roman Klochkov (animatiefilm)
Ben Benaouisse (dans)
Niels Goovaerts (beeld)
Thomas Gravemaker (beeld)

Partners
Destelheide - Hanenbos
KASK
PXL Music
KunstZ

Zomeracademie


De Zomeracademie is een artistieke werkweek voor iedereen die intensief wil onderzoeken, experimenteren en creëren.

Al twintig jaar slaan De Veerman en Destelheide de handen in elkaar om een 100-tal creatieve makers een kader te bieden waarbinnen zij zich kunnen onderdompelen in een kunstdiscipline.

Voor iedereen vanaf 18 jaar met creatieve energie. En zeker: voor diegene die niet bij het artistiek-creatieve handje wil gehouden worden, maar uitdagingen zoekt om bij te tanken.

Tijdens de Zomeracademie kan je je artistieke zoektocht verderzetten en delen met anderen. Tijdens een week met diverse ateliers krijg je de kans om in groep of individueel te experimenteren. Je kiest voor 1 discipline/atelier en werkt hier een hele week in door. Net omdat we verschillende atelier tegelijkertijd programmeren, is er een wisselwerking met de andere disciplines mogelijk. De diversiteit van de deelnemers (kunsteducatieve werkers, docenten, makers van allerlei slag ...) brengt een uitwisseling teweeg tussen verscheidene invalshoeken, verschillende werkterreinen en uiteenlopende artistieke standpunten en meningen.

Elk atelier staat onder leiding van een uitvoerend kunstenaar (of twee). Deze treedt vooral op als coach: hij of zij stimuleert het proces, voorziet ruimte om samen te overleggen, te kijken, te werken en zorgt voor een dynamische omgeving. De hele opzet draait om experiment en creatie. Dat wil zeggen dat de begeleidende kunstenaar je nieuwe perspectieven biedt om je artistiek denken te verbreden, zonder je daarom in een bepaalde richting te duwen. Hij of zij zoekt met je mee, maar reikt je geen kant-en-klare oplossingen aan. Verwacht dus geen traditionele cursusgever, maar wel een bezielde en bezielende coach die je ondersteunt in je 'atelierwerk'.

En er is meer! Extra ideeën, inspiratie en achtergrondlectuur kan gevonden worden in de bibliotheek, er staat een computerruimte ter beschikking en een enkele artiesten in residentie werken aan hun eigen creaties.

Kortom: de Zomeracademie is niet te missen voor wie zelf actief en artistiek wil bijtanken, inspiratie wil opdoen door zelf weer aan het werk te gaan of gewoon ervaring wil opdoen, delen en vergelijken met die van anderen.

Op zomeracademie.be vind je meer uitleg de ateliers, alle praktische informatie en het inschrijvingsformulier!

 

Ateliers Zomeracademie 2020

  • Experimenteren met nieuwe materialen  ♦  Anita Evenepoel & Tine De Ruysser
  • Songwriting  ♦  Martine De Kok & Joachim Gys
  • Collectieve dans  ♦  Ben Benaouisse
  • Animatiefilm  ♦  Roman Klochkov
  • Hoorspelen en klankverhalen  ♦  Wederik De Backer
  • Beeld en beeldtaal  ♦  Beatrijs Lauwaert
  • Schrijven  ♦  Bernard Dewulf
  • Van geluid tot elektronische compositie  ♦  Frederik De Clercq
  • Druktemakers  ♦  Jasper Van Grunsven & Els Baeten
  • Collectief theater maken  ♦  Dirk Pauwels & Johan Pycke
  • Letterzetten  ♦  Niels Goovaerts & Thomas Gravemaker
Link: www.zomeracademie.be

Nieuws


25.06.2020
De Zomeracademie gaat door, oef!

De Zomeracademie gaat door, oef!

Met de nodige afstands- en hygiëneregels natuurlijk, maar het belangrijkste is dat in de week van 20 juli Destelheide weer zal bruisen van creativiteit. Helaas kunnen wij dit jaar geen buitenstaanders uitnodigen op onze toonmomenten, maar volg ons dagelijks op Facebook.


Link: Zomeracademie.be

02.07.2019
Zomeracademie: drie residenties

Zomeracademie: drie residenties

Geluid is de rode draad die doorheen het work in progress loopt van de residentie-artiesten op onze Zomeracademie.

Een onderzoek naar de geluiden die baby’s horen in de baarmoeder en welke ze zich nog herinneren de eerste maanden na hun geboorte.
Een klankinstallatie van honderd stemmen, geïntegreerd in soundscapes die uit alle mogelijke grammofoonhoorns weerklinken.
Een voorstelling in wording, waar een danser beweegt op muzikale impulsen die hem live door het peuterpubliek wordt aangegeven.

OORT-geluidsproject voor baby’s

Oren zijn ons eerst ontwikkelde zintuig. Nog voor we als baby-in-de-buik kunnen voelen, ruiken, kijken of proeven, horen we de buitenwereld. Een geluid dat vervormd wordt door een buffer van water en huid en door het kolken, bonzen en borrelen van het lichaam waarin we ons bevinden.

Als we geboren worden, is geluid het eerste wat we herkennen.
Hoe belangrijk zijn de geluiden die we horen voor we geboren worden?
Hoe ervaren we die eerste auditieve ontmoeting met de buitenwereld?
Wat gebeurt er met ons als wij deze geluiden opnieuw horen?

Isabel Voets, Astrid & Zoë Bossuyt onderzoeken en experimenteren met deze en nog veel andere geluidsvragen. Met OORT willen ze een plek creëren waarin een heel erg jong publiek wordt meegenomen in de kronkelgangen van het geluid. Een oord waarin zowel spelers als baby’s via klanken op ontdekking gaan.

100 stemmen-klankinstallatie

Stel: je neemt 100 stemmen op. 100 mensen die in hun eigen taal een kort verhaal vertellen.
Vervolgens monteer je die stemmen op een soundscape die de klank van de stem volledig tot zijn recht laat komen.
Elke stem laat je horen via een grammofoonhoorn, waarvan geen enkele dezelfde is: sommigen zijn uit blik, anderen uit hout, keramiek, kunststof, papier …
Je maakt van dit alles een intieme klankinstallatie die mensen uitnodigt om te luisteren naar de klank van de stemmen, om te luisteren op een ander niveau, om te luisteren tout court.

Tine Joris en Toon Quanten onderzoeken op de Zomeracademie de klankkwaliteit op de verschillende dragers, het technische en architecturale aspect van de hoorns en voorzien een try-out met een tiental hoorns en bijhorende soundscapes.

ImpulZ - Theater De Spiegel

En als we nu eens ons jonge publiek aan de knoppen zouden zetten? Knoppen waarmee ze een geluid triggeren dat live wordt vertaald naar een soundscape met daarin herkenbare cues voor een danser?
Een soort choreografische blokkendoos waarmee elke keer een nieuwe danssequentie kan worden gemaakt. 
En als we dan aan atelier Récup vragen om een decor te bedenken waarbinnen deze triggers naar geluid en naar beweging voor onze allerjongsten leuk en toegankelijk wordt?
Dan krijgen we een driehoek aan impulsen met een oneindig aantal mogelijke combinaties.

Met ImpulZ krijgt de term interactie een heel nieuwe betekenis: de jongsten hebben mee de touwtjes in handen zonder dat de danser zijn artistieke eigenheid moet opgeven. Samen met het publiek wordt elke voorstelling een uniek gebeuren.

Tijdens de Zomeracademie zal er voor het eerst gewerkt worden met het decor en zullen twee dansers het interactieve concept toetsen: welke cues bruikbaar zijn voor interessante danssequenties.
Wellicht zal ook het publiek de drukknoppen kunnen testen.





Bekijk ook

ARTLAB

ARTLAB

ARTLAB is een project waarin jongeren tussen 16 en 30 (in groep of individueel) gecoact worden om een artistiek project te verwezenlijken.
Om hen daarin te helpen worden hen 3 dingen aangereikt :
het geloof dat jongeren zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen en zelforganiserend kunnen zijn
een creativiteitsschijf en een stappenplan voor artistieke projecten
facilitering in de vorm van accomodatie en mensen/netwerk

Oordilemma's

Oordilemma's

Het Mechelse museum Hof van Busleyden werd vorig jaar grondig gerestaureerd tot een groot en prachtig renaissancepaleis waar de bezoeker binnenstapt in de glorieuze tijd van de renaissance en zijn Bourgondiërs.
Dit museum sprak De Veerman aan om een jongerentour uit te werken voor middelbare scholieren.

Anita Evenepoel

Anita Evenepoel

Anita Evenepoel is een selfmade-ontwerpster die niet met klassieke stoffen werkt, maar zichzelf en vooral de anderen uitdaagt om te experimenteren met nieuwe, niet voor de hand liggende materialen.

Het is door haar dat De Veerman hier ten volle een plek voor kunstenaars heeft kunnen uitbouwen.