Credits


Coördinatie
Daan Simons

Artistiek medewerkers
Jochem Baelus (muziek / video)
Maarten Stynen (film)

Partners
deFilharmonie
Kidscam
Pius X

Ivan


De Veerman nodigde filmmakers Jochem Baelus en Maarten Stynen uit om met 18 leerlingen van PIUS X uit Antwerpen een remake te maken Eisensteins film ‘Ivan De Verschrikkelijke’ (1944).

De jongeren gingen een week lang in filmarchieven op zoek naar nieuwe beelden bij scènes uit de film, waar Prokofiev muziek voor schreef. Net als Eisenstein combineerden ze los van elkaar staande beelden waardoor nieuwe associatieve betekenissen ontstaan. De muziek van Prokofiev werd behouden, maar ook hier werd de digitale schaar boven gehaald.

Deze experimentele film is het resultaat van een onderzoek naar de beeldtaal van Eisenstein en de wisselwerking met de muziek van Prokofiev. De jongeren zochten naar vormelijke of inhoudelijke overeenkomsten tussen beeld en muziek om stukken muziek bij hun scène te plaatsen.

Eisenstein is bekend om zijn ‘intellectuele’ montage: door de combinatie van 2 van elkaar onafhankelijke beelden creëert hij een nieuwe betekenis. Oog + water = huilen.
Hij verknipt de werkelijkheid en maakt in de montage een optelsom van beelden om een verhaal te vertellen.

De leerlingen van Pius X werkten in zekere zin met dezelfde technieken. Ze deelden de film op in scènes en doorspitten online filmarchieven op zoek naar narratieve, vormelijke en gevoelsmatige overeenkomsten. Ze reconstrueerden de film door found footage van de na-oorlogse periode uit zijn context te trekken en op een associatieve manier het verhaal opnieuw te vertellen. 

Ze worden zich daarbij bewust van ons collectief visueel geheugen. Een beeld van een formatie van vliegtuigen interpreteren we als ‘oorlog’. Een kind dat eerst door de moeder geknuffeld wordt maar daarna alleen door een veld loopt is wees geworden. De ‘magie van montage’ speelt hierin een grote rol. Niet alleen de inhoud, maar ook de volgorde, ritme, beeldkader, perspectief en camerabeweging helpen de kijker in de betekenisgeving van de beelden.

Anders dan Eisenstein gaan de jongeren intuïtief met de beelden om. Door de vloedgolf aan beschikbaar materiaal zijn ze genoodzaakt keuzes te maken en zich te verdiepen in de gekozen beelden.

Daarnaast is de wisselwerking tussen muziek en beeld een belangrijk aspect in het vertellen van het verhaal. Voor deze remake werd Prokofievs’ muziek pas in de laatste fase bij de beeldmontage gezet. Daarbij werden de hoofstukken van muziek losgekoppeld van de scène waar ze oorspronkelijk bij hoorden. De jongeren gingen op zoek naar gevoelsmatige associaties of elementen in het beeld die overeenkomen met elementen in de muziek en plaatsten die onder hun montage. Dit zorgt opnieuw voor een herinterpretatie van bestaand materiaal.

Het resultaat van het project was in februari 2017 te zien in de inkomhal van de Elisabethzaal, bij een concert van deFilharmonie van Prokofievs' muziek voor Ivan De Verschrikkelijke. Maar nu kan je de film natuurlijk gewoon online bekijken.




Bekijk ook

Der Rosenkavalier

Der Rosenkavalier

15 leerlingen van de Antwerpse school Pius X maakten samen met De Veerman een remake van de stille film Der Rosenkavalier. De orginele film dateert van 1926 en is een filmische adaptatie van de gelijknamige opera van Richard Strauss. De nieuwe film werd net als de oude gedraaid op pelicule, in zwart-wit en zonder geluid.

Rayok

Rayok

In het project Rayok maken jongeren beeld- en klankinstallaties met als inspiratiebron het symfonisch werk van Dimitri Sjostakovitsj rond en tijdens WOII.

De resultaten van het project waren te bekijken op 28 november 2014 en 13 maart 2015 in deSingel, voor en na de uitvoering van symfonisch werk van Sjostakovitsj door deFilharmonie.

Prokofiev, enfant terrible

Prokofiev, enfant terrible

15 leerlingen Woordkunst-Drama van Pius X gingen van 16 tot 20 november 2015 in de muziek van de vijfde symfonie van Prokofiev op zoek naar de persoonlijkheid van de componist.
Samen met kunstenaars Griet Herssens (beeld) en Inge Van Den Kroonenberg (klank) gaven ze hun bevindingen en interpretaties vorm in klank- en beeldinstallaties.