#Kunsteducatie

Acht eeuwen muziekgeschiedenis op vier instrumenten

Gepubliceerd op 11 november 2021

De kinderen van de derde graad van de stedelijke basisschool Musica (Antwerpen) lieten zich inspireren door het universum van pianist en klavecinist Romaniuk.

Het concert Bells, dat op donderdag 9 december om 20 u door Anthony Romaniuk wordt uitgevoerd in AMUZ, vormt voor de derde graad van de stedelijke basisschool Musica (Antwerpen) het uitgangspunt voor alweer een spannende muziekweek.
Samen met drie muziekartiesten uit de kunstenaarspool van De Veerman (Jutta Troch, Charlotte Caluwaert en Marieke Berendsen) ontdekken de kinderen van 22 tot en met 26 november het bonte muzikaal universum van pianist en klavecinist Romaniuk. Dat universum is bezaaid met solorecitals, concerto’s, kamermuziek en barokke basso continuo. In Bells wisselt hij moeiteloos tussen piano, pianoforte, klavecimbel en Fender Rhodes en brengt hij muziekstukken die acht eeuwen overspannen: van Mozart, Purcell, Rameau, Bartok, Sjostakovitsj …
Op vrijdag 26 november om 14 u delen de leerlingen hun eigen interpretaties en creatieve vertaling met een ruim publiek. Welkom! 


Gerelateerd

Winteracademie

Winteracademie

De Winteracademie is een artistieke meerdaagse voor creatie, experiment en uitwisseling.

De Wondere Pluim

De Wondere Pluim

Een literair schrijfgebeuren voor lagereschoolkinderen, georganiseerd door ouders, De Veerman en lokale actoren. Ontstaan in Antwerpen (2002) en ondertussen enthousiast overgenomen door Turnhout, Tongeren, de Brusselse Rand en Oostende.

De Grote Ontmoeting

De Grote Ontmoeting

Tijdens de workshops op school ontdekken honderden kinderen uit diverse Antwerpse lagere scholen de wereld van de klassieke muziek en verkennen ze via beweging en muziek de eigenheid van het muziekstuk dat ze zullen beluisteren bij Antwerp Symphony Orchestra.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken