#Kunstparticipatie

Architelier verruimt onze blik op de stad

Gepubliceerd op 02 mei 2024

Hoe ziet de stad eruit als jij haar vanuit het niets mag bedenken?

Dat kom je te weten in het Stadsmuseum van Lokeren, dat op zondag 9 juni de deuren heropent na een lange renovatie. Architelier, ons interactieve project dat zich buigt over de ideale leefomgeving met actuele topics, wordt een vast onderdeel van het Stadmuseum. Het doel van de methode achter Architelier: bezoekers bewust maken van het feit wat wij met zijn allen een plek creëren en dat iedereen daaraan bijdraagt.

Het Stadsmuseum heeft Architelier permanent opgenomen in haar opstelling als een manier om met scholen en families te praten over (Lokerse) stadsontwikkeling. De Veerman enthousiasmeert de Lokerse stadsdiensten (toerisme en museum) en de gidsen voor dit aanbod en organiseerde er een coachingtraject voor de begeleiders.

Voor de ontwikkeling van het workshopmateriaal, werd samengewerkt met Lokerse organisaties. We deelden onze expertise over op een evenwaardige manier gesprekken voeren over urbanisatie, zodat de gidsen de bezoekers straks op twee uur tijd vertrouwd kunnen maken met grote thema's zoals hoogbouw versus laagbouw, gecentraliseerd versus gedecentraliseerd, publiek versus privaat...

Wil je zelf een workshop Architelier volgen?
Vanaf de heropening kan je met je gezin vrij deelnemen aan de workshop en vanaf september kunnen scholen zich inschrijven.


Gerelateerd

Res-Sentir/Op de tast

Res-Sentir/Op de tast

Beeldende kunsten en podiumkunsten via zintuiglijke ervaringen toegankelijker en inclusiever maken.

De Wondere Pluim

De Wondere Pluim

Een literair schrijfgebeuren voor lagereschoolkinderen, georganiseerd door ouders, De Veerman en lokale actoren. Ontstaan in Antwerpen (2002) en ondertussen enthousiast overgenomen door Turnhout, Tongeren, de Brusselse Rand en Oostende.

My Inner Landscape

My Inner Landscape

De Veerman bundelt haar educatieve methodes en aanpak met deze van MAC’s en Mu.ZEE om een groter jongerenpubliek te bereiken door een participatief jongerentraject te ontwikkelen.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken