#Kunsteducatie

Beethovens ‘Scottish Songs’ con brio

Gepubliceerd op 05 juni 2025

Al musicerend, bewegend en zingend samen grote emoties onderzoeken

Vorig jaar verenigden De Veerman en Reinoud Van Mechelens A Nocte Temporis zich om een nieuw project op te zetten: Con brio. Zo ontdekken leerlingen van de derde graad van basisscholen dat klassieke muziek helemaal van deze tijd is.

Na het geslaagde Barok con brio in 2024 in het kader van Boutersem Klassiek, breidde de reikwijdte van Con Brio uit tot in Leuven, waar vijfdeklassers van basisschool Sancta Maria deelnamen aan Beethoven Con Brio. In hun oren klonken de 'Scottish Songs' van Beethoven en von Weber, in hun hoofd gonsde het van emoties. En hun voeten, handen, hele lijf? Die wilden maar één ding: bewegen, dansen, spelen, musiceren!

Beethoven con brio
Beethoven con brio
Ik geloof dat klassieke muziek veel toegankelijker is dan wij denken. Zelf instrumenten bespelen, zelf zingen en dansen op deze muziek, dat doen we te weinig.
Reinoud Van Mechelen

© foto's en video door Lieven Bulckens


Gerelateerd

Con Brio

Con Brio

Een nieuw partnerschap tussen De Veerman en A Nocte Temporis

Handsfree Antwerpen

Handsfree Antwerpen

It breaks down a normal, typical big ensemble

Sheherazade

Sheherazade

Projectweek over empowerment, emancipatie en de kracht van de verbeelding voor de derde graad van het middelbaar. In samenwerking met het Antwerp Symphony Orchestra.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken