Beethovens 9de door de ogen (en oren) van kinderen

Gepubliceerd op 04 maart 2025

De Veerman organiseert opnieuw het project De Grote Ontmoeting voor het derde en vierde leerjaar, ditmaal rond de 9de symfonie van Beethoven.

De kinderen maken spelenderwijs kennis met het klassieke muziekstuk van de man die met lichte tegenzin op de schoolbanken zat …

Nee, Beethoven was geen haantje-de-voorste in de klas, maar een dagdromer. Ruisende bomen. Kabbelend water. Tsjirpende vogels. Hij hoorde overal muziek in. Op amper 12-jarige leeftijd begon hij te componeren – een schot in de roos.

De 9de symfonie voltooide hij toen hij zijn gehoor volledig kwijt was – ongelooflijk dat de herinnering aan muziek zo sterk was. In deze symfonie komt alles samen: zijn dromen, zijn talent, zijn verbeelding. En een portie lef: nooit eerder had iemand het aangedurfd om zang toe te voegen aan een symfonie.

Het verhaal wil dat Beethoven na de eerste opvoering in 1824 nog in zijn partituur stond te bladeren, met zijn rug naar het publiek, toen het concert was afgelopen. Hij zag de staande ovatie pas nadat een zanger hem erop wees.

Twee eeuwen later spreekt de symfonie nog altijd tot de verbeelding. Ideaal om kinderen de liefde voor klassieke muziek bij te brengen. 

Praktische informatie

  • Datum workshops: 24, 25, 27 of 28 maart 2025
  • Deelnemende scholen (3de en 4de leerjaar): Klein Seminarie, VBS De Wegwijzer, De Knipoog Ranst
  • Begeleiders: Dries De Maeyer (muziek) en Yentl De Werdt (beweging)
  • Bezoek aan de repetitie: 3 april 2025, Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
  • Meer info over de schoolvoorstellingen: https://www.antwerpsymphonyorchestra.be/nl/pQp27sN/lager-onderwijs

Gerelateerd

Codename Seedling

Codename Seedling

Partners in klimaatrechtvaardigheid

Barok con Brio

Barok con Brio

Een nieuw partnerschap tussen De Veerman en A Nocte Temporis

Res-Sentir/Op de tast

Res-Sentir/Op de tast

Beeldende kunsten en podiumkunsten via zintuiglijke ervaringen toegankelijker en inclusiever maken.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken