De Wondere Pluim breekt records

Gepubliceerd op 13 februari 2025

De 23ste editie van De Wondere Pluim brak alle records: 6.118 kinderen uit 41 Antwerpse basisscholen schreven op 5 februari hun verhaal. Een primeur in de geschiedenis van het project.

De jonge auteurs konden kiezen uit verschillende bronnen van inspiratie: prikkelende titels en eindzinnen van De Veerman, of mysterieuze objecten uit het MAS. Deze museumstukken – van Congolese artefacten tot schatten uit de Kruidtuin – verbleven twee weken op de scholen, zonder uitleg vooraf. Andere kinderen kozen ervoor om volledig hun eigen weg te gaan.

Gewapend met potlood bogen de kinderen zich over speciaal wedstrijdpapier om hun verbeelding in zinnen te gieten. Nu start het selectieproces: eerst lezen honderden ouders blind de verhalen van hun school. De beste verhalen gaan door naar het leescomité van De Veerman, waar 30 tot 40 vrijwilligers samen de 48 finalisten selecteren. Die belanden bij de vakjury van literaire auteurs en een kinderjury.

Wat De Wondere Pluim zo bijzonder maakt? De wedstrijd werkt met verschillende categorieën zodat verhalen eerlijk worden beoordeeld. Eerste- en zesdeklassers worden apart gelezen, en er is speciale aandacht voor kinderen die thuis andere talen spreken. Het draait niet om foutloze zinnen, maar om sterke verhalen.

foto's Laure-Anne Iserief
foto's Laure-Anne Iserief

Gerelateerd

Codename Seedling

Codename Seedling

Partners in klimaatrechtvaardigheid

Barok con Brio

Barok con Brio

Een nieuw partnerschap tussen De Veerman en A Nocte Temporis

Res-Sentir/Op de tast

Res-Sentir/Op de tast

Beeldende kunsten en podiumkunsten via zintuiglijke ervaringen toegankelijker en inclusiever maken.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken