#Cocreatie #Kunsteducatie #Kunstparticipatie

Dit was de Zomeracademie 2024

Gepubliceerd op 24 juli 2024

Artistieke werkweek in het groene Destelheide

Op onze jaarlijkse Zomeracademie exploreerden enthousiastelingen in tien verschillende ateliers (nieuwe) artistieke oevers. En dat zeven dagen lang, het was een feest!

De Zomeracademie, dat is experimenteren, bijleren, verdwalen, durven falen, vragen stellen, verhalen vertellen, nieuwe horizonten verkennen en inzichten verwerven.

Zomeracademie 2024
Zomeracademie 2024

Al meer dan twintig jaar slaan De Veerman en Destelheide de handen in elkaar om een 100-tal creatieve makers een kader te bieden waarbinnen ze zich kunnen onderdompelen in een artistiek atelier. Zoekend naar een weg die ze geheel zelf mogen waarmaken. 

De ateliers van dit jaar:

  • Beeld door Steven Fillet
  • Collectief schrijven door Dirk Pauwels
  • Dans door Quan Bui Ngoc
  • Geluid en compositie door Frederik De Clercq
  • Het tekencollectief gaat collaboratief door Hallveig Agustsdottir en Willem Breynaert
  • Kortfilm door Senne Van Loock
  • Podcast door Wederik De Backer
  • Songwriting door Lennaert Maes en Jonas Winterland
  • Zeefdruk door Els Baeten en Harmen Liemburg
  • Zintuiglijk theater en natuur door Julie Seiller en Jean-Marie Oriot

Aan het einde van zo'n wervelwind van een week op de Zomeracademie aanschouwen we elkaars creaties op een toonmoment. Samen kijken, luisteren en voelen we, om zo een glimp op te vangen van de ontdekkingstochten van medemakers. Ontzettend leerrijk, inspirerend, verbindend!

Het toonmoment
Het toonmoment

Beeld:
eerste fotoreeks door Wannes Cré
tweede fotoreeks door Toon Debraeckeleer


Gerelateerd

Codename Seedling

Codename Seedling

Partners in klimaatrechtvaardigheid

Barok con Brio

Barok con Brio

Een nieuw partnerschap tussen De Veerman en A Nocte Temporis

Res-Sentir/Op de tast

Res-Sentir/Op de tast

Beeldende kunsten en podiumkunsten via zintuiglijke ervaringen toegankelijker en inclusiever maken.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken