Erasmus +

Gepubliceerd op 13 juli 2022

De Veerman neemt deel aan het Europees uitwisselingsproject “Worldmaking: Crafting Cultures With and For Young People”.

“Worldmaking: Crafting Cultures With and For Young People” is een Europees uitwisselingsproject met deelnemers uit België, Frankrijk, Denemarken en het VK. Via een intense uitwisseling tussen interdisciplinaire kunsteducatoren en participatieve kunstenaars wordt er gezocht naar manieren om culturen te introduceren, installeren of cocreëren.

De kerngroep omvat een afvaardiging van zes deelnemers per land, waarvan twee kunstenaars, twee kunsteducatoren en twee participanten die instaan voor reflectie over en documentatie van het project.

De Belgische delegatie bestaat uit Katrien Oosterlinck en een van haar deelnemers, Rone Fillet, Elvira Crois, Wolf Govaerts en doctoraatsstudente Line Dalile.

Het project omvat vier fases:

- community of practices: een vierdaagse praktijkuitwisseling tussen de kerngroep van 28 deelnemers uit de vier landen

- online event voor 50 deelnemers waarin onderzocht wordt op welke manier online participatief werken mogelijk is

- tweede community of practices: een vierdaagse praktijkuitwisseling tussen de kerngroep van 28 deelnemers uit de vier landen

- grootschalig event voor een breed publiek van deelnemende jongeren, jonge professionals en de lokale gemeenschap. 


Gerelateerd

My Inner Landscape

My Inner Landscape

De Veerman bundelt haar educatieve methodes en aanpak met deze van MAC’s en Mu.ZEE om een groter jongerenpubliek te bereiken door een participatief jongerentraject te ontwikkelen.

Berio voor lagereschoolkinderen

Berio voor lagereschoolkinderen

Met 360° Berio zet Muziekcentrum De Bijloke de spots op de Italiaanse veelzijdige componist Luciano Berio.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken