Kinderen worden als componisten geboren – Slavische soul

Gepubliceerd op 28 november 2019

Een gecomponeerde dialoog tussen beide Tsjechische meesters waarbij hun stijlen verwonderlijk goed in elkaar overgaan. Ze zijn dan ook allebei grootmeesters in het verklanken van de menselijke ziel. 

Leo Janácek beschouwde Antonín Dvorák als een muzikale vaderfiguur en was wellicht zijn voornaamste erfgenaam. Pianist Jan Michiels combineert zoete klavierminiaturen en volksdansen van Dvorák met baanbrekende pianostukken van Janácek.

Een gecomponeerde dialoog tussen beide Tsjechische meesters waarbij hun stijlen verwonderlijk goed in elkaar overgaan. Ze zijn dan ook allebei grootmeesters in het verklanken van de menselijke ziel. 

‘Onze’ kinderen zijn tijdens deze week vijf dagen in de weer geweest met de muziek van deze Tsjechische componisten. Ditmaal zijn het de leerlingen van basisschool Musica en werden ze begeleid door onze artiesten Marieke Berendsen (viool), Charlotte Caluwaerts (zang & piano) en Juan-Carlos Bonifaz (percussie). Tijdens deze week hebben ze ook een ontmoeting met Jan Michiels.Op vrijdag 6 december om 14 u delen de leerlingen hun eigen interpretaties en creatieve vertaling met een ruim publiek. Wees dus zeker welkom in AMUZ! 's Avonds, om 21 u speelt Jan Michiels het concert Slavic soul.


Gerelateerd

Gift voor de toekomst

Gift voor de toekomst

Niet alle kinderen en jongeren hebben voldoende middelen om te participeren aan de kunsten. Niet alle scholen hebben financiële buffers om hun leerlingen te laten deelnemen aan onze fantastische creatieve uitdagingen. Niet al onze projecten worden ten volle ondersteund door de overheden.

Winteracademie

Winteracademie

De Winteracademie is een artistieke meerdaagse voor creatie, experiment en uitwisseling.

De Wondere Pluim

De Wondere Pluim

Een literair schrijfgebeuren voor lagereschoolkinderen, georganiseerd door ouders, De Veerman en lokale actoren. Ontstaan in Antwerpen (2002) en ondertussen enthousiast overgenomen door Turnhout, Tongeren, de Brusselse Rand en Oostende.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken