Kinderen worden als componisten geboren – Slavische soul

Gepubliceerd op 28 november 2019

Een gecomponeerde dialoog tussen beide Tsjechische meesters waarbij hun stijlen verwonderlijk goed in elkaar overgaan. Ze zijn dan ook allebei grootmeesters in het verklanken van de menselijke ziel. 

Leo Janácek beschouwde Antonín Dvorák als een muzikale vaderfiguur en was wellicht zijn voornaamste erfgenaam. Pianist Jan Michiels combineert zoete klavierminiaturen en volksdansen van Dvorák met baanbrekende pianostukken van Janácek.

Een gecomponeerde dialoog tussen beide Tsjechische meesters waarbij hun stijlen verwonderlijk goed in elkaar overgaan. Ze zijn dan ook allebei grootmeesters in het verklanken van de menselijke ziel. 

‘Onze’ kinderen zijn tijdens deze week vijf dagen in de weer geweest met de muziek van deze Tsjechische componisten. Ditmaal zijn het de leerlingen van basisschool Musica en werden ze begeleid door onze artiesten Marieke Berendsen (viool), Charlotte Caluwaerts (zang & piano) en Juan-Carlos Bonifaz (percussie). Tijdens deze week hebben ze ook een ontmoeting met Jan Michiels.Op vrijdag 6 december om 14 u delen de leerlingen hun eigen interpretaties en creatieve vertaling met een ruim publiek. Wees dus zeker welkom in AMUZ! 's Avonds, om 21 u speelt Jan Michiels het concert Slavic soul.


Gerelateerd

Aards Paviljoen d’Eden

Aards Paviljoen d’Eden

Wat als we naar de aarde zelf zouden luisteren? Deze vraag is het uitgangspunt voor Songs for the Earth, het festival in DE SINGEL dat ons Aards Paviljoen d'Eden inspireert.

My Inner Landscape

My Inner Landscape

De Veerman bundelt haar educatieve methodes en aanpak met deze van MAC’s en Mu.ZEE om een groter jongerenpubliek te bereiken door een participatief jongerentraject te ontwikkelen.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken