#Kunsteducatie

Mahlers vijfde symfonie

Gepubliceerd op 12 oktober 2021

De uitvoering van de vijfde symfonie van Mahler door het Antwerp Symphony Orchestra zal voor 131 leerlingen uit het basisonderwijs niet onopgemerkt voorbijgaan. Zij verdiepten zich in dit muziekstuk en mochten als kers op de taart een liverepetitie bijwonen van het orkest.

Deze week maken 131 kinderen kennis met de vijfde symfonie van Gustav Mahler, waarvan het Adagietto wereldberoemd werd met de film ‘Dood in Venetië’. In het echte leven betekende deze vijfde symfonie voor Mahler het begin van zijn tweede leven (voordien had hij bloedingen gekregen die hem bijna fataal werden) én de ontmoeting met de liefde van zijn leven. 

De kinderen die we via deze weg in contact brengen met het Antwerp Symphony Orchestra zijn leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar van de scholen Andromeda (Deurne), Oosterwijk (Westerlo) en Kringeling (Hever).
Gedurende drie dagen verkennen ze deze symfonie op een actieve manier in workshops beweging en muziek. Op 19 oktober gaan ze naar de open repetitie in de Elisabethzaal, met achteraf een meet & greet met het orkest. 
De uitvoering zelf (met violist Jahes Ehnes onder leiding van Elim Chan) is op 22 en 23 oktober om 20 u in de Koningin Elisabethzaal.


Gerelateerd

Winteracademie

Winteracademie

De Winteracademie is een artistieke meerdaagse voor creatie, experiment en uitwisseling.

De Wondere Pluim

De Wondere Pluim

Een literair schrijfgebeuren voor lagereschoolkinderen, georganiseerd door ouders, De Veerman en lokale actoren. Ontstaan in Antwerpen (2002) en ondertussen enthousiast overgenomen door Turnhout, Tongeren, de Brusselse Rand en Oostende.

De Grote Ontmoeting

De Grote Ontmoeting

Tijdens de workshops op school ontdekken honderden kinderen uit diverse Antwerpse lagere scholen de wereld van de klassieke muziek en verkennen ze via beweging en muziek de eigenheid van het muziekstuk dat ze zullen beluisteren bij Antwerp Symphony Orchestra.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken