Museum in Dialoog/Musée en Dialogue: het proces

Gepubliceerd op 14 juni 2022

De podcasts die De Veerman begeleidde voor het project Museum in Dialoog/Musée en Dialogue vormen een belangrijke stap in het traject dat KMSKB al meer dan dertig jaar bewandelen in hun zoektocht naar het in dialoog gaan met een ‘verhinderd publiek’.

Dit project lag in het verlengde van een denkoefening die in de jaren negentig startte in het KMSKB, waar de dienst Publieksbemiddeling op zoek ging naar een ‘verhinderd publiek’, een zoektocht waarin de dialoog met dit publiek centraal staat. Bedoeling was om te vinden hoe het museum zijn rol kan onderstrepen als ontmoetingsplek van individuen en culturen in de hedendaagse maatschappij.

Museum in Dialoog/Musée en Dialogue ging van start in 2019 en leidde uiteindelijk in 2021 tot de realisatie van podcasts, begeleid door De Veerman. Deze podcasts vormden het sluitstuk van een traject waarbij KMSKB voluit de participatieve en inclusieve kaart trok door de deelnemers van meet af aan te betrekken bij het voorbereidende denkproces en samen te werken mét een groep mensen in plaats van iets te ontwikkelen voor hen.

Onder begeleiding van De Veerman werkte de groep volledig autonoom, selecteerde enkele werken uit de collectie en creëerde de verhaallijnen.


Gerelateerd

Res-Sentir/Op de tast

Res-Sentir/Op de tast

Beeldende kunsten en podiumkunsten via zintuiglijke ervaringen toegankelijker en inclusiever maken.

Handsfree Antwerpen

Handsfree Antwerpen

Ontdek wat je leerlingen allemaal in hun mars hebben tijdens onze projectweek lichaamspercussie: HandsFree Antwerpen.

Sheherazade

Sheherazade

Projectweek over empowerment, emancipatie en de kracht van de verbeelding voor de derde graad van het middelbaar. In samenwerking met het Antwerp Symphony Orchestra.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken