Oordilemma’s: oproep

Gepubliceerd op 02 juli 2019

Leerlingen van de tweede en derde graad secundair onderwijs uit Mechelen kunnen eind september deelnemen aan een maakdag in het museum Hof van Busleyden.

Tijdens deze maakdag palmen de jongeren het museum in en laten zich onderdompelen in de verhalen van deze humanistische vrijhaven.

Daarna maken de leerlingen hun eigen museumverhaal: ze vertrekken vanuit persoonlijke interesses, geven reflecties op de getoonde werken en thema’s en maken hiervan een kritische podcast die hun leeftijdsgenoten zal triggeren.

Deze podcasts zullen een vast onderdeel worden van het educatief aanbod voor secundaire scholen en jongeren die Hof van Busleyden komen bezoeken. Het maakproces van dit origineel educatief pakket wordt begeleid door De Veerman.

Geïnteresseerde leraren kunnen contact opnemen met Arne.


Gerelateerd

Berio voor lagereschoolkinderen

Berio voor lagereschoolkinderen

Met 360° Berio zet Muziekcentrum De Bijloke de spots op de Italiaanse veelzijdige componist Luciano Berio.

Berio voor lagereschoolkinderen

Berio voor lagereschoolkinderen

Met 360° Berio zet Muziekcentrum De Bijloke de spots op de Italiaanse veelzijdige componist Luciano Berio.

Word lid van het Wondere Pluim-comité

Word lid van het Wondere Pluim-comité

De Wondere Pluim brengt schrijven, lezen en ouderparticipatie samen. Dit literaire project voor lagere schoolkinderen bestaat dit jaar twintig jaar in Antwerpen en is uitgevlogen naar Turnhout, Oostende en de Brusselse Rand. De organisatie wordt gecoördineerd door De Veerman en mogelijk gemaakt door vrijwilligers. Wil je hier mee je schouders onder zetten?

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken