#Cocreatie #Kunstparticipatie

Oordilemma’s: ze zijn gestart

Gepubliceerd op 06 oktober 2019

Meer dan zestig leerlingen uit verschillende richtingen van het Mechelse middelbaar hebben de afgelopen weken hun fantasierijke scenario’s geschreven voor de podcasts die een vast onderdeel worden van het educatief aanbod voor secundaire scholen en jongeren die Hof van Busleyden komen bezoeken.

Ze dompelden zich gedurende een hele dag in de Bourgondische geschiedenis van de stad in het zestiende-eeuwse museum. Na een creatieve opwarmingsessie om hun verbeeldingsvermogen en fantasie aan te wakkeren, wandelden ze met een gids door het museum en verzonnen ze fake verhalen gebaseerd op de objecten in het museum. ’s Namiddags was het tijd om de waarheid te vertellen, maar zodanig verpakt dat het twijfel zou kunnen zaaien of dit nu ook niet fake zou zijn … Zo bedachten, schreven en tekenden ze in groepsverband waarachtige leugens en leugenachtige waarheden die de luisteraars voortdurend op het verkeerde been moeten zetten.

De verhalen werden overgedragen aan de curator. In een volgende fase zullen de jongeren de gekozen scenario’s live inspreken en er een podcast van maken.


Gerelateerd

Aards Paviljoen d’Eden

Aards Paviljoen d’Eden

Wat als we naar de aarde zelf zouden luisteren? Deze vraag is het uitgangspunt voor Songs for the Earth, het festival in DE SINGEL dat ons Aards Paviljoen d'Eden inspireert.

My Inner Landscape

My Inner Landscape

De Veerman bundelt haar educatieve methodes en aanpak met deze van MAC’s en Mu.ZEE om een groter jongerenpubliek te bereiken door een participatief jongerentraject te ontwikkelen.

Berio voor lagereschoolkinderen

Berio voor lagereschoolkinderen

Met 360° Berio zet Muziekcentrum De Bijloke de spots op de Italiaanse veelzijdige componist Luciano Berio.

Samenwerken?

Ben je een kunstenhuis op zoek naar publieksverbreding of -participatie, programma-ontsluiting, langdurige projecten? Wil je de kunstzinnige vakken een doordachte plaats geven in het curriculum van je school? Ben je benieuwd hoe jongeren vandaag kijken naar het verleden en via de kunsten je erfgoed kunnen ontsluiten voor een breder publiek? Ben je benieuwd hoe een duurzaam kunsteducatief of -participatief beleid er zou moeten uitzien? Wil je als gemeenschaps- of cultuurcentrum een plek zijn waar alle leefwerelden elkaar via de kunsten kunnen ontmoeten?  Ben je een kunstenaar op zoek naar ruimte en inhoudelijke ondersteuning?

Laten we samenwerken