Kinderen worden als componisten geboren
Een muzikale projectweek voor de derde graad lager onderwijs waarbij een klas een bepaald muziekgenre of muzikaal thema ontdekt. Onder begeleiding van enkele muzikanten verkennen ze specifieke muzikale bouwstenen en invalshoeken om tot eigen composities te komen.
Gedurende vijf dagen werken de kinderen uit het vijfde of zesde leerjaar in AMUZ, het Augustinus Muziekcentrum, in plaats van op school. Artistieke medewerkers van De Veerman organiseren verschillende workshops om hen tot nieuwe composities te laten komen. Het uitgangspunt is elke editie anders en vertrekt telkens vanuit een bepaald muzikaal repertoire of genre dat op dat moment op het programma staat in AMUZ. Het kan zowel gaan om oude, moderne als om hedendaagse muziekstukken.
De hele week benaderen we deze kinderen als jonge componisten. Ze krijgen tools, invalshoeken, methodieken, ... om tot composities te komen, geïnspireerd op het specifieke vertrekpunt van die week. Soms worden er ook bewegingssessies ingebouwd om de muziek op een lijfelijke manier te ervaren. Er staat ook een ontmoeting met de muzikanten van het ensemble op het programma, waarin ze honderduit vragen kunnen stellen, ideeën uitwisselen over hun composities en samen kunnen musiceren.
Op het einde van de week worden de hele school en ouders uitgenodigd op het toonmoment. Ook de muzikanten van het ensemble zijn van de partij.
Artistieke Medewerkers
Charlotte Caluwaerts (muziek, zang)
Anneleen Nauwelaerts (muziek)
Katrien Gaelens (muziek)
Marjolein Elsink (dans)
Astrid Bossuyt (muziek)
Jo-An Lauwaert (dans)
Jutta Troch (muziek)
Paulo Guerreiro (dans, performance)
Pak-Yan Lau (muziek)
Marieke Berendsen (muziek)
Hannelore Primusz (muziek)
Joeri Wens (muziek)
Edwin Vanvinckenroye (muziek)
Liesbeth Bodyn (muziek)
Elisabeth De Loore (muziek)
Mirjam De Wit (muziek)
Juan-Carlos Bonifaz (muziek)
Bram Van Weverberg (muziek)
Sterre De Raedt (muziek)
Maja Jantar (muziek, zang)
Tine Joris (muziek, zang)
Dries De Maeyer (muziek)
coördinatie
Rone Fillet
partners
AMUZ
TAGS
- de brede school
- Onderwijs
SHARE
- Terug naar Projecten
Meer nieuws
La Viola Galante
Ken jij leerlingen wiens hart op de beat van een lied slaat?
Boeddhisme en Grieks-orthodoxe elementen
Aanleiding voor deze projectweek is de compositie The protecting veil, geschreven door John Tavener.
Eigenzinnig componeren op Bach
Johann Sebastian Bach blijft inspireren.
Combi middeleeuwen met recente pianomuziek
Alweer een bijzondere projectweek, geïnspireerd door pianist Jan Michiels en graindelavoix.
Snuisteren in de muziekbibliotheek van Fasch, Telemann en Bach
Nog een intense muziekweek in AMUZ, nog een fantastische editie van het project Kinderen worden als componisten geboren.
Dansen met Johann Sebastian Bach
Johann Sebastian Bach was voor het grootste deel van zijn leven ‘artist in residence’ bij de prins van Köthen, die muziek als zijn grootste hobby had en graag uitpakte met grote dansfeesten en bals. Bach componeerde bijgevolg heel veel danssuites: gigues, sarabandes, gavottes …
Acht eeuwen muziekgeschiedenis op vier instrumenten
De kinderen van de derde graad van de stedelijke basisschool Musica (Antwerpen) lieten zich inspireren door het universum van pianist en klavecinist Romaniuk.
Pianola vormt vertrekpunt voor nieuwe composities
Yvo Verschoor brengt op zondag 29 maart om 15 u in AMUZ verschillende composities op de pianola ten gehore, een uitvinding uit 1905 die het spel van de pianist vastlegt, waardoor de beperking van tien of twintig vingers wegviel. Dit zullen ook de kinderen van het zesde leerjaar van Musica ontdekken en nog veel meer.
Kinderen worden als componisten geboren – Slavische soul
Een gecomponeerde dialoog tussen beide Tsjechische meesters waarbij hun stijlen verwonderlijk goed in elkaar overgaan. Ze zijn dan ook allebei grootmeesters in het verklanken van de menselijke ziel.
Gerelateerd
Barok con Brio
Een nieuw partnerschap tussen De Veerman en A Nocte Temporis
Handsfree Antwerpen
It breaks down a normal, typical big ensemble
Sheherazade
Projectweek over empowerment, emancipatie en de kracht van de verbeelding voor de derde graad van het middelbaar. In samenwerking met het Antwerp Symphony Orchestra.